3 Grudzień imieniny: |
|
MY - czyli jak być razem Autor : Tadeusz Niwiński CZYTAJ WIĘCEJ METODY I TECHNIKI BADAŃ PEDAGOGICZNYCH Jak napisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową? TOP SECRET |
NEUROROZWOJOWE USPRAWNIANIE - NDT - BOBATH Metoda stosowana w pracy z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurodevelopmental Treatment (NDT) oznacza: N (neuro - nerwowo) stosowane w zaburzeniach ruchowych pochodzenia ośrodkowego, dotyczące niedojrzałego mózgu; D (developmental - rozwojowe) oparte o szczegółową analizę rozwoju psychomotorycznego; T (treatmenti - usprawnienie) usprawnienie oparte o techniki ruchowe. Podstawy NDT zostały stworzone przez B. i K. Bobathów. Koncepcja ta bazuje na neurofizjologicznej wiedzy na temat rozwoju dziecka. Znajomość prawidłowych i nieprawidłowych zachowań psychomotorycznych stanowi warunek rozpoczęcia rehabilitacji. Metody i techniki współpracy z dzieckiem są zmienne i dostosowane do jego potrzeb oraz możliwości. Zawsze odwołują się do elementarnych założeń teoretycznych NDT. Podstawowe założenia i cele metody NDT: 1.Opanowanie przez dziecko prawidłowych, funkcjonalnych czynności ruchowych. 2.Nieprawidłowe czynności ruchowe są rezultatem uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego: - uszkodzenie to wywołuje patologiczne zmiany napięcia mięśniowego i jego rozmieszczenia; - uszkodzenie to powoduje zaburzenia odruchów postawy. Są to podstawowe reakcje organizmu warunkujące poprawne ułożenie i - kontrolę utrzymania ciałą, niezbędne do nabywania sprawności fizycznej, wykonywania czynności ruchowych; aktywnośc dziecka ogranicza się do zespołu nieprawidłowych ruchów, a co za tym idzie, nieprawidłowego czucia proprioceptywnego. 3.Zaburzenia czuciowo- ruchowe i niewłaściwe napięcie mięśniowe wywołują nieprawidłowe wzorce ruchowe i posturalne, które dominują nad całą aktywnością dziecka. 4.Ośrodkowy układ nerwowy we wczesnymokresie życia dziecka polega modyfikacjom w wyniku określonej stymulacji sensorycznej. 5.Aby wykonać poprawny ruch dziecko w pierwszej kolejności powinno, w oparciu o znormalizowane napięcie mięśniowe, odczuć właściwy ruch. Doświadczenia prawidłowego ułożenia ciała w przestrzeni oraz poszczególnych części ciałą względem siebie (wzorce postularne) dostarczają impulsy do ciała. 6.Aktywność dziecka w początkowej fazie nabywania prawidłowych reakcji musi być wspierana ruchami terapeuty. Dopiero człowiek z określoną bazą doświadczeń czuciowo ruchowej staje się samodzielny i niezależny w swoich czynnościach. Warunkiem osiągnięcia celów NDT jest włączenie do procesu usprawnienia dziecka rodziców, pedagoga i logopedy. Koordynatorem tego procesu jest terapeta NDT Bobath. Literatura zalecana Jana Pilecki 'Usprawnianie wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym' KSIĘGARNIA EDUKACYJNA - POLECAM |
Aktualizacja 2019 |